Welke supplementen hebben veganisten nodig? Wat houdt een plantaardig dieet in?

Steeds meer mensen worden veganist of spelen met het idee om veganist te worden. Tegenwoordig zijn er meer vlees- en zuivelalternatieven dan ooit tevoren, maar met het oog op deze verandering in voeding, is het belangrijk om de verschillende veganistische voedingsbehoeften te begrijpen. Krijg je alle vitaminen en mineralen die je nodig hebt binnen met een vegetarisch of veganistisch plantaardig dieet?

Er zijn enkele essentiële voedingsstoffen die je niet uit planten kunt halen en waar je op moet letten als je overschakelt naar een veganistische dieet:

Vitamine B12:

van cruciaal belang voor de neurologische functie, het behouden van een normale hersenfunctie en een gezond immuunsysteem en zelfs voor de aanmaak van bloedcellen en DNA.
Zit in: vlees, vis, melk, kaas en eieren.

Selenium:

is belangrijk voor veel lichaamsprocessen, waaronder de cognitieve functie, een gezond immuunsysteem en de vruchtbaarheid bij zowel mannen als vrouwen.
Zit in: o.a. paranoten.

Vitamine D:

voor de gezondheid van de botten en de spierfunctie. Het is ook belangrijk voor een sterk immuunsysteem.
Maakt lichaam aan als het voldoende zonlicht opneemt.

Calcium:

rol in veel basisfuncties van lichaam en ondersteunt bloedcirculatie, spierbewegingen en hormoonafgifte. Belangrijk onderdeel van de gezondheid van tanden en botten.
Zit in: melk, kaas en groene bladgroenten.

Jodium:

ondersteunt de schildklierfunctie en de vruchtbaarheid.
Zit in: zuivel, vis en in mindere mate in brood.

Zink:

ondersteunt het immuunsysteem en is een voedingsstof die overal in het lichaam voorkomt.
Zit in: vlees, gevogelte, kikkererwten, linzen en bonen.

Magnesium:

belangrijk voor veel processen in het lichaam, waaronder de regulering van de spier- en zenuwfunctie, de bloedsuikerspiegel, de bloeddruk en de aanmaak van eiwitten, botten en DNA.
Zit in: pure chocolade, avocado en noten.

Vitamine K2:

potentiële krachtspeler voor wat betreft de bloedstolling, bot- en hartgezondheid.
Zit in: dierlijke producten en gefermenteerde voeding.

Essentiële vetzuren:

De Omega-3 vetzuren, DHA en EPA, zijn noodzakelijk voor het behoud van een gezond hart en gezonde hersenen. Het zijn de bouwstenen voor vele normale lichaamsfuncties.
Zit in: algen, chiazaad, lijnzaad, walnoten en hennepzaad.

Heb je het idee dat je voedingsstoffen tekort komt? Laat je testen!